The Chaos Micromedias project is a new kind of medialab based on hacking & hijacking of electronics & FM/TV transmitters to make noise & images on the micro level . It is composed of workshop sessions to build electronic sound devices (microphones, mixers, oscillators, audio amplifiers, controllers…) and FM/TV transmitters etc., and performances and micro-installations diffusing sound on small and mobile radio receivers and different types of televisions. The sounds and images are collected in the space of the intervention and reintroduced in the context through the mobile diffusion systems. The sounds and images captured are also transformed by PureData automatons and send by streaming on the internet.
Micro versus mass, DIY electronics versus customer & factory addict, low tech versus high tech… the Chaos Micromedias project develops a space for creation of micromedia construction & action.
The Chaos Multimedia Project advances the construction, operation and connection of visual and sonic structures through the Gnu/Linux language and network as means of reclaiming our power over them, leading us to perceive the significance of knowledge sharing, upsetting the status quo, and taking sides in the feuds that divide practical and theoretical knowledge, as well as people, in the field of information technology.
How can we test this liberty ? or install it in practice ? Working on waves leads us to discuss their range: how can we define the perimeter, the limits ? Can we probe these limits, chart them ? With what tools ? Can we explode them ?
What is the significance of operations such as transmission, oscillation, captation and broadcast, when they have been carried out with these tools under these conditions ?
What social form is produced when a medialab in general, and the Chaos Micromedia Project in particular, are activated ?
It might develop into an attempt to influence micro-events: human relationships, territory, knowledge, (human or digital) memory, sensitivity, a discussion on the scale in question.
A micro society created around the micro media create micro displacements, which in turn create micro events that create micro climates and upset borders and limits, or install them.
Limits: what can be done with them ? define, extend, reduce them ?
Here, we are talking about deployment emerging out of a potential that emerges out of constructions.
A place can even be transformed through these displacements and micro-transformations, as we play on the scale of diffusion.
by Esther (10/06)
Explo[r/s]er les limites: construction, périmètre, liberté
Explo[r/d]e limits: construction, perimeter, freedom
Chaos Micromedia Project propose la réappropriation de structures électroniques sonores et visuelles par la construction, leur activation et leur mise en lien par l'entremise de logiciels libres, du langage linux et du réseau. Derrière cette action sont mises en acte les notions de diffusion libre du savoir, de perturbation de l'existant, de prise de position vis-à-vis du rapport marchand entretenu artificiellement entre les personnes et le savoir théorique et pratique en informatique.
Comment mettre à l'épreuve cette liberté? Comment la créer en acte? Le travail sur les ondes pose la question de leur portée. Quelles formes pour ce périmètre, quelles limites? Peut-on les explorer? Les cartographier? Avec quels outils? Les faire exploser?
A quoi sert la transmission, l'oscillation, la captation, l'émission, quand elles sont rendues possibles avec ces matériaux et dans ces conditions?
Quelle forme sociale est mise en jeu dans le principe d'un medialab en général et de Chaos Micromedia Project en particulier? Peut-on la tester, la mettre à l'épreuve, la mettre en jeu?
Ce serait un essai sur la portée de ces micro-événements: sur les rapports humains, le territoire, le savoir, la mémoire (humaine et informatique), la sensibilité; une réflexion sur les échelles mises en jeu.
La micro-société créée autour du micro-média crée des micro-déplacements, qui créent des micro-événements qui crée des micro-climats et perturbe les frontières et limites, ou les crée.
Les limites: qu'en faire? les définir, les étendre, les réduire…
Ici, c'est le déploiement à partir des potentiels créés par les constructions.
Le lieu lui-même peut devenir autre par ces déplacements et micro-transformation par un jeu sur les échelles avec l'amplification.